Welkom bij

Wereldwinkel Leusden

5 maart 2014: Wereldwinkel weer up to date

artikel in Leusder Krant 5 maart 2014

LEUSDEN - Modern, fris en helemaal weer van deze tijd. Het onderkomen van de wereldwinkel Leusden is na de restyling weer helemaal up-to-date. Het assortiment komt nu nog beter tot zijn recht, er is onder andere een nieuwe sieradenvitrine en in de speciale themastelling wordt telkens een andere productgroep in het zonnetje gezet.

Marion Landman en Janny Visser zijn jarenlang vrijwilliger bij de Wereldwinkel. Ze staan niet alleen in de winkel, maar verzorgen ook de inkoop van de Wereldwinkel. Maandelijks trekken ze naar de importeurs in Culemborg en zoeken de mooiste spullen uit voor Leusden. Marion: ,,Voor een deel zijn we gebonden aan het assortiment van de wereldwinkelorganisatie, maar daarnaast hebben we de vrijheid om dingen in te kopen waarvan we weten dat onze klanten ze leuk vinden. Dat we ook als verkoper in de winkel staan is daarbij een groot voordeel, we hebben de voorkeur van de klanten als het ware uit de eerste hand."

De klanten van de Wereldwinkel in de Hamershof gaan voor kwaliteit. ,,In Leusden vindt men een goed afgewerkt product belangrijk. We hoeven dus geen spullen van een mindere kwaliteit in te kopen", aldus Marion. ,,Maar er wordt wel kritisch op de prijs/kwaliteitsverhouding gelet en daar houden we met onze inkoop rekening mee. En met de trends natuurlijk. Kochten we een poos terug veel wit en grijs in, nu gaan we voor blauw, paars en groen."

Nieuwkomers in de winkel zijn tassen, chutneys en marmelades uit Swaziland. Speelgoed, gelukbrengers en de chocolade van Tony's Chocolonely zijn blijvertjes. Marion: ,,De handgemaakte leren tassen worden gemaakt in Niger, 16 leermakers hebben zich verenigd in de leercoöperatie Tahoua, ze maken stoere praktische tassen in verschillende formaten. Echt een aanwinst voor onze winkel. Wat het speelgoed betreft, dat loopt gewoon goed. We zien veel klanten in de winkel die de voorkeur geven aan eerlijk en duurzaam houten speelgoed."

Janny: ,,De foodproducten uit Swaziland hebben we al eerder gehad. Het zijn producten van Eswatini Kitchen. De opbrengsten gaan naar ManziniYouth Care dat meer dan tweeduizend kinderen en jongeren in Swaziland ondersteunt om te voorkomen dat kinderen op straat belanden".

De chocolade van Tony'sChocolonely is vooral geliefd bij de jeugd. Het is een van de redenen waarom jongeren de winkel bezoeken. En dat is een goede zaak, want de wereldwinkel is nog steeds broodnodig. ,,De producten die we verkopen zijn gemaakt met respect voor mens en milieu, de makers krijgen een faire prijs en kunnen zo een menswaardig bestaan opbouwen".